artikel 1 – definities
Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer.
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
Dag: kalenderdag.
Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden.
Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode.
Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e‑mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, mogelijk maakt, en dat ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt.
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruikgemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
Modelformulier voor herroeping: het in bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping; bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft.
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte aanwezig hoeven te zijn.
artikel 2 – identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: Parfumerie Marjo B.V.
Handelend onder de naam: Parfumerie.nl
Vestigingsadres: Polarisavenue 35, 2135 JH Hoofddorp
Telefoon: +31 20 624 1742
Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00
E‑mail: klantenservice@parfumerie.nl
KvK: 33254473
BTW: NL803457777B01
artikel 3 – toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer vóór het sluiten van de overeenkomst aangeven op welke wijze de voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek kosteloos worden toegezonden.
Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid de tekst van deze voorwaarden langs elektronische weg ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument eenvoudig kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal worden aangegeven waar langs elektronische weg van de voorwaarden kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek kosteloos elektronisch of op andere wijze zullen worden toegezonden.
Voor het geval naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, kan de consument zich bij tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de bepaling die voor hem het meest gunstig is.
artikel 4 – het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. Afbeeldingen zijn een waarheidsgetrouwe weergave. Kennelijke vergissingen of fouten binden de ondernemer niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
artikel 5 – de overeenkomst
De overeenkomst komt, onder voorbehoud van hetgeen in lid 4 is bepaald, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding. Zolang de ontvangst niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, worden passende veiligheidsmaatregelen in acht genomen.
De ondernemer kan binnen wettelijke kaders nagaan of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en andere feiten en factoren die van belang zijn voor het verantwoord aangaan van de overeenkomst. Indien daaruit goede gronden volgen, mag de ondernemer gemotiveerd een bestelling of aanvraag weigeren of bijzondere voorwaarden stellen.
Uiterlijk bij levering verstrekt de ondernemer schriftelijk of op een duurzame gegevensdrager: het bezoekadres waar klachten kunnen worden ingediend; de voorwaarden en wijze van herroeping of melding van uitsluiting; informatie over garanties en service; de prijs inclusief belastingen, evt. leveringskosten en wijze van betaling/aflevering/uitvoering; vereisten voor opzegging bij overeenkomsten van meer dan een jaar of onbepaalde duur; en indien van toepassing het modelformulier voor herroeping.
artikel 6 – herroepingsrecht
Producten
De consument kan een overeenkomst betreffende de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag naar de reden vragen, maar niet tot opgave verplichten.
De bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument of een door hem aangewezen derde die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- bij meerdere producten in één bestelling: de dag waarop het laatste product is ontvangen (de ondernemer mag een bestelling met verschillende levertijden weigeren mits vooraf duidelijk gemeld);
- bij levering in meerdere zendingen/onderdelen: de dag waarop de laatste zending/het laatste onderdeel is ontvangen;
- bij regelmatige levering gedurende een bepaalde periode: de dag waarop het eerste product is ontvangen.
Diensten en digitale inhoud zonder materiële drager
De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende 14 dagen ontbinden. De bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd bij niet informeren
Indien de ondernemer de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier niet heeft verstrekt, verstrijkt de bedenktijd 12 maanden na het einde van de oorspronkelijke bedenktijd. Wordt de informatie alsnog verstrekt binnen deze 12 maanden, dan verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag van ontvangst van die informatie.
artikel 7 – verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Tijdens de bedenktijd gaat de consument zorgvuldig om met het product en de verpakking. Uitpakken of gebruiken gebeurt slechts voor zover nodig om de aard, kenmerken en werking vast te stellen – zoals in een fysieke winkel.
De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering die ontstaat door verdergaand gebruik dan hiervoor toegestaan. Geen aansprakelijkheid indien de ondernemer niet tijdig alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
artikel 8 – uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Herroepen gebeurt binnen de bedenktijd via het modelformulier of een andere ondubbelzinnige verklaring.
Zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de melding, zendt de consument het product terug of overhandigt dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer, tenzij is aangeboden het product op te halen. De termijn is gehaald als het product vóór afloop van de bedenktijd is verzonden.
Retourneren gebeurt – indien redelijkerwijs mogelijk – met alle toebehoren, in originele staat en verpakking, en conform de verstrekte redelijke en duidelijke instructies. Risico en bewijslast voor juiste en tijdige uitoefening liggen bij de consument.
De consument draagt de rechtstreekse kosten van terugzending, tenzij anders gemeld. Bij diensten en nutsleveringen die op verzoek tijdens de bedenktijd zijn gestart, is een evenredige vergoeding verschuldigd. Geen kosten bij ontbreken van de wettelijk verplichte informatie of het ontbreken van uitdrukkelijke verzoeken/instemming.
Bij digitale inhoud zonder drager zijn geen kosten verschuldigd indien niet uitdrukkelijk is ingestemd met levering vóór einde bedenktijd, niet is erkend dat het herroepingsrecht vervalt, of de ondernemer deze verklaringen niet heeft bevestigd.
Bij herroeping worden aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
artikel 9 – verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Bij elektronische melding van herroeping stuurt de ondernemer onverwijld een ontvangstbevestiging.
Alle betalingen, inclusief eventuele door de ondernemer in rekening gebrachte leveringskosten voor het geretourneerde product, worden onverwijld doch binnen 14 dagen na melding van herroeping terugbetaald. De ondernemer mag wachten met terugbetalen totdat het product is ontvangen of totdat de consument aantoont dat het product is teruggezonden.
Terugbetaling gebeurt met hetzelfde betaalmiddel tenzij anders overeengekomen en is kosteloos voor de consument. Bij duurdere dan standaardlevering worden de meerkosten niet terugbetaald.
artikel 10 – uitsluiting herroepingsrecht
Uitsluitingen zijn mogelijk indien dit duidelijk bij het aanbod is vermeld. Het betreft onder meer:
- producten/diensten met prijsgebondenheid aan financiële markten;
- overeenkomsten gesloten tijdens openbare veilingen;
- dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering met voorafgaande instemming en erkenning van verlies herroepingsrecht;
- pakketreizen en personenvervoer;
- accommodatie met vaste periode (anders dan wonen), goederenvervoer, autoverhuur, catering;
- vrijetijdsbesteding met vaste datum/periode;
- volgens specificaties van de consument vervaardigde producten;
- snel bederfelijke of beperkt houdbare producten;
- verzegelde producten i.v.m. gezondheidsbescherming/hygiëne waarvan de verzegeling is verbroken;
- producten die onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
- alcoholische dranken met levering na 30 dagen en waardeschommeling;
- verzegelde audio-/video-opnamen en software waarvan de verzegeling is verbroken;
- kranten, tijdschriften of magazines (behalve abonnementen);
- digitale inhoud anders dan op een materiële drager bij voorafgaande instemming en erkenning van verlies herroepingsrecht.
artikel 11 – de prijs
Gedurende de aangegeven geldigheidsduur worden prijzen niet verhoogd, behoudens wijzigingen door btw‑tarieven. Producten/diensten met marktgebonden prijzen kunnen variabel geprijsd worden; dit wordt bij het aanbod vermeld.
Prijsverhogingen binnen drie maanden na totstandkoming zijn alleen toegestaan bij wettelijke regelingen. Daarna alleen indien bedongen én wettelijk of met opzeggingsrecht voor de consument per ingangsdatum.
Alle prijzen zijn inclusief btw.
artikel 12 – nakoming en extra garantie
De ondernemer staat ervoor in dat producten/diensten voldoen aan de overeenkomst, specificaties, redelijke eisen van deugdelijkheid en toepasselijke wet- en regelgeving. Indien overeengekomen, is het product geschikt voor ander dan normaal gebruik.
Extra garantie van ondernemer/leverancier/fabrikant/importeur beperkt nimmer de wettelijke rechten van de consument bij tekortschieten.
artikel 13 – levering en uitvoering
De ondernemer betracht zorg bij ontvangst en uitvoering van bestellingen en bij beoordeling van dienstaanvragen. Levering vindt plaats op het door de consument opgegeven adres.
Geaccepteerde bestellingen worden met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitgevoerd, tenzij anders overeengekomen. Bij vertraging of (gedeeltelijke) onmogelijkheid wordt binnen 30 dagen bericht verzonden; de consument mag kosteloos ontbinden en heeft recht op eventuele schadevergoeding. Na ontbinding wordt het betaalde bedrag onverwijld terugbetaald.
Het risico van beschadiging of vermissing berust bij de ondernemer tot bezorging aan de consument of diens aangewezen vertegenwoordiger, tenzij anders overeengekomen.
artikel 14 – duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
Overeenkomsten voor onbepaalde tijd (met geregeld afleveren) kunnen te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van de afgesproken regels en een termijn van maximaal één maand. Voor bepaalde tijd: opzegging tegen het einde van de duur met termijn van maximaal één maand. Opzeggen kan altijd op dezelfde wijze als aangegaan, niet beperkt tot specifieke momenten.
Verlenging
Stilzwijgende verlenging voor bepaalde duur is niet toegestaan, met uitzondering van dag-/nieuws-/weekbladen en tijdschriften voor maximaal drie maanden, met opzegtermijn van maximaal één maand. Stilzwijgende verlenging voor onbepaalde duur: opzegtermijn maximaal één maand (drie maanden bij minder dan eenmaal per maand afleveren van periodieken). Proefabonnementen eindigen automatisch.
Duur
Bij een duur van meer dan één jaar kan de consument na een jaar te allen tijde opzeggen met een termijn van ten hoogste één maand, tenzij redelijkheid en billijkheid zich tegen eerdere opzegging verzetten.
artikel 15 – betaling
Betaling van verschuldigde bedragen gebeurt binnen 14 dagen na ingaan van de bedenktijd, of bij ontbreken daarvan binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. Bij diensten start de termijn op de dag na ontvangst van de bevestiging.
Bij verkoop aan consumenten mag geen vooruitbetaling van meer dan 50% verplicht worden. Bij bedongen vooruitbetaling kan geen recht worden uitgeoefend vóór ontvangst daarvan.
Onjuistheden in betaalgegevens meldt de consument onverwijld. Bij te late betaling is wettelijke rente verschuldigd na aanmaning met een termijn van 14 dagen; buitengerechtelijke incassokosten kunnen in rekening worden gebracht conform de wettelijke staffel (minimaal € 40).
artikel 16 – klachtenregeling
De ondernemer hanteert een kenbare klachtenprocedure en behandelt klachten overeenkomstig die procedure. Klachten over de uitvoering moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend.
Klachten worden binnen 14 dagen na ontvangst beantwoord. Bij voorzienbaar langere verwerking ontvangt de consument binnen 14 dagen een bericht van ontvangst met een indicatie van de termijn voor een inhoudelijke reactie.
Een klacht kan tevens worden ingediend via het formulier op de consumentenpagina van Thuiswinkel.org (www.thuiswinkel.org). De consument geeft de ondernemer in elk geval vier weken de tijd om de klacht in onderling overleg op te lossen; daarna ontstaat een geschil.
artikel 17 – geschillen
Op overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Geschillen kunnen door consument of ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel (Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, www.sgc.nl), na voorafgaande melding van de klacht aan de ondernemer binnen bekwame tijd.
Wordt geen oplossing bereikt, dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de klacht aanhangig worden gemaakt. Indien de consument de Geschillencommissie kiest, is de ondernemer aan die keuze gebonden. De ondernemer kan de consument verzoeken binnen vijf weken te kiezen; bij uitblijven kan de ondernemer naar de bevoegde rechter.
De Geschillencommissie doet bindende uitspraak conform haar reglement. Geen behandeling indien aan de ondernemer surseance is verleend, faillissement is uitgesproken of de bedrijfsactiviteiten zijn beëindigd vóór de zitting. Bij meerdere bevoegde commissies heeft de Geschillencommissie Thuiswinkel voorrang bij geschillen over verkoop/dienstverlening op afstand.
artikel 18 – branchegarantie
Thuiswinkel.org staat garant voor nakoming van bindende adviezen van de Geschillencommissie door haar leden, tenzij het lid binnen twee maanden na verzending het bindend advies ter toetsing aan de rechter voorlegt. De garantie herleeft indien het advies in stand blijft en het vonnis in kracht van gewijsde gaat.
Tot maximaal € 10.000 per bindend advies wordt dit bedrag aan de consument uitgekeerd. Bij hogere bedragen wordt € 10.000 uitgekeerd; voor het meerdere spant Thuiswinkel.org zich in om nakoming door het lid te bewerkstelligen.
Voor toepassing is vereist dat de consument schriftelijk een beroep doet en zijn vordering overdraagt. Bij vorderingen boven € 10.000 wordt aangeboden het meerdere over te dragen zodat Thuiswinkel.org dit op eigen naam kan incasseren.
artikel 19 – aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende of afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en worden schriftelijk vastgelegd of op een duurzame gegevensdrager op toegankelijke wijze opgeslagen.
artikel 20 – wijziging van de algemene voorwaarden
Wijzigingen zijn van kracht na publicatie. Bij wijzigingen tijdens de looptijd van een aanbod prevaleert de meest gunstige bepaling voor de consument.
bijlage I – modelformulier voor herroeping
(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)
Aan: [naam ondernemer] – [geografisch adres ondernemer]
[faxnummer ondernemer, indien beschikbaar]
[e‑mailadres of elektronisch adres ondernemer]
Ik/wij deel/delen u hierbij mede dat ik/wij onze overeenkomst betreffende:
- de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product]
- de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding digitale inhoud]
- de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst]
herroep/herroepen.
Besteld op*/ontvangen op*: [datum]
[naam consument(en)]
[adres consument(en)]
Handtekening consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
[datum]
* doorhalen wat niet van toepassing is