Maison Martin Margiela: speerpunt van de avant-garde
De naamgever en ontwerper van het huis Martin Margiela werd in 1957 in België geboren, groeide op in Limburg en studeerde aan de "Academie voor Schone Kunsten" in Antwerpen. Met een diploma op zak verliet hij in 1981 de Koninklijke Academie om als freelance modeontwerper te werken. Dit werd gevolgd door drie jaar als assistent van de Franse ontwerper Jean Paul Gaultier.
Van 1997 tot 2004 was de oprichter van het label Maison Martin Margiela hoofdontwerper in het couturehuis Hermès. Hij richtte zijn eigen label "Maison Martin Margiela" op in 1988 in samenwerking met een Brusselse retailer, Jenny Meirens, die hij in 2002 verkocht aan Renzo Rosso, de eigenaar van de Diesel Group, om zich vervolgens eind 2009 volledig terug te trekken in zijn privéleven.
Parfums van het Maison Martin Margiela
Maison Martin Margiela parfums combineren de waarden van het huis. Martin Margiela wordt beschouwd als een meester in de reconstructie en deconstructie van kleding. Er wordt gezegd dat zijn unieke gave van abstractie hem in staat stelt om modieuze mogelijkheden te herkennen in objecten zoals oude doeken, pruiken of zelfs zijden sjaals. Deze stromen op hun beurt weer door in zijn werk als couturier. In zijn ontwerpen kunnen de objecten alleen worden geraden op datgene wat voorheen het bronmateriaal vertegenwoordigde. Bovendien staat de naam Maison Margiela voor het hoogste niveau van maatwerk in combinatie met bijzondere stoffen, die worden verwerkt tot avant-gardistische creaties.
Mode en parfum als symboliek
Martin Margiela Parfums, combineer de waarden van het huis. Het eerste parfum kreeg de naam Untitled en is getransformeerd tot een unieke en visionaire compositie door middel van een hoge parfumerie met frisse noten in combinatie met rokerige klanken. De fles onderstreept de geest die ten grondslag ligt aan het parfum van Martin Margiela.
Een met de hand afgewerkt flesje is de kers op de taart van het Maison Martin Margiela parfum. Een ander parfum volgde met de naam Replica, dat in meerdere verschillende geuren verkrijgbaar is. De Replica parfumcreaties van het label Martin Margiela zijn geïnspireerd op vintage kleding. De flacons doen denken aan historische flessen uit de apotheek en hebben hun eigen charme.
Maison Margiela - Een label dat nooit een gezicht onthult
In de mode staat het Maison Martin Margiela voor het op de voorgrond plaatsen van de creaties van de modeontwerper. Juist daarom zijn er bijna geen foto's van de ontwerper en verschijnt hij ook niet op zijn eigen modeshows. De modellen verschijnen altijd op de catwalk met maskers en de etalagepoppen die in de catalogi worden getoond, krijgen zwarte balken over hun gezicht om ze onherkenbaar te maken en zich te concentreren op de mode. Een logo bestaat net zo min.
Het enige herkenbare teken is vier steken met naaigaren. Wit is de favoriete kleur van de ontwerper en dus van Maison Martin Margiela. Dit wordt weerspiegeld in het hoofdkwartier van Martin Margiela, dat sinds 2004 in Parijs is gevestigd in een voormalig 18e eeuws nonnenklooster. De eigen boetieks van Martin Margiela zijn ook in het wit.